A most bemutatni kívánt "filmhez" bizony kötél idegek szükségeltetnek.
Na nem mintha annyira félelmetes lenne (bár véres jelenetekből akad benne
bőven) sokkal inkább azért, mert Roy Knyrim rendező alkotása az emberi elme
által szinte felfoghatatlan szellemi mélységekbe kalauzol el minket. Kevésbé
cizelláltan fogalmazva a Temetőkapu című rettenet egyszerűen úgy rossz, ahogyan
van. Na de mielőtt vérig sérteném Knyrim urat és végleg elmenne a kedve a
rendezéstől, megfosztva minket további mélyenszántó gondolatoktól hemzsegő
agyszüleményeitől, helyesbítenék. A Temetőkapu nem rossz film. A Temetőkapu egy
nézhetetlen, szánalmas, ostobaságoktól hemzsegő, filmnek is csak nagyon erős
jóindulattal nevezhető hulladék. Olyan, amit nagy valószínűséggel még a
szemétfilmeket futószalagon gyártó 80-as években is úgy vágtak volna a rendező
után, hogy annak egy éltre elmegy a kedve a filmezéstől.
Na de nézzük miről is szól Knyrim úr első komolyabb (?) próbálkozása a
filmkészítés terén. Igazságtalan lennék, ha azt írnám, hogy a Temetőkapu
című borzalom volt az legelső munkája a már említett úrnak, de az ő jól
felfogott érdekében
eltekintenék a korábbi rendezéseinek megemlítésétől. Azt hiszem ezért ő
is hálás lenne. Aki nagyon kíváncsi rá az úgyis utánanéz, a többiek meg
örüljenek, hogy még hírből sem hallanak róluk. Mielőtt azonban
túlzottan felcsigáznám az olvasók érdeklődését az rendező egyéb
agymenései iránt, megpróbálom nagy vonalakban bemutatni a szóban forgó
művet. Azután meg ki-ki maga döntse el van-e még idegrendszere kutakodni
a rendező alkotásai után. Gyanítom nem fog rohamosan megnőni a
letöltések száma, akarom mondani nem fog hosszan kígyózó sor kialakulni a
szupermarketek pénztárainál a kizárólag az efféle szemeteknek
kialakított hatalmas rekeszeknél. Azt hiszem most már tényleg bele kéne
vágni ennek a rettenetnek a bemutatásába.
Ami már elsőre szembeötlő, a filmhez készített rendkívül igénytelen borítón
kívül, az az, hogy a címválasztás finoman fogalmazva sem lett
túlbonyolítva. Hangzatos cím, ami tulajdonképpen az égvilágon semmit sem
takar, hiszen nagyjából minden második horrorfilmhez el lehetne sütni,
és el is sütötték már. De mindig lesz néhány idióta, aki pusztán a cím
alapján választ filmet, aztán csodálkozik, ha kiderül, hogy annak semmi
köze sincsen a produktumhoz. Mint ahogyan jelen esetben sem. Rendben,
hogy a film fő (és egyben egyetlen) helyszíne egy lepukkant temető, de
ez a korszakos baromság ugyan úgy játszódhatott volna akár egy óvoda
játszóterén is, mint temetőben. A film lényegét, ha van egyáltalán
olyan, tekintve a helyszínnek az égvilágon semmiféle jelentősége
nincsen. Az, hogy temetőben játszódik nagy valószínűséggel annak
köszönhető, hogy az alkotógárda kreativitása egy kisegítő iskola alsó
tagozatos origami szakkörének tagjaiéval vetekszik. El tudom képzelni
mennyi agymunkát igényelhetett ezt a rendkívül egyedi helyszínt
kiötleni. Ennél sablonosabbat még egy online horrorfilm-kreátor sem
tudna véletlenszerűen összedobni, mint amit a film készítőnek sikerült.
Már a film nyitójelenete is hatalmas blődség. Egy titkos laboratóriumba
betör két nem túl magas intelligenciával megáldott állatvédő, akik
miután kellőképpen kihőbörgik magukat a tudomány kegyetlenségein és
ennek festékszóróval nyomatékot is adnak a laboratórium falán, genetikai
kísérlet feljegyzéseire bukkannak. Már itt több kérdés felvetődik. Ha
olyan titkos az a
laboratórium, hogyan bukkant rá két, láthatólag nem éppen a felsőoktatásból szabadult idióta és egyáltalán mit kerestek ott? Mert
ez már csak így szokott lenni, hogy félhülye állatvédők titkos
laboratóriumokra bukkannak, ahol mi mást is csinálnának unatkozó
tudósok, mint állatokon végeznének genetikai kísérleteket, aminek a
feljegyzéseit természetesen még véletlenül sem dugják el mondjuk egy
páncélszekrénybe. A két nagy tudású szerencsétlen meg, miután
megállapítja, hogy a laboratórium (ami egy polcon felejtett koponyán és
egy akváriumon kívül leginkább egy garázsra emlékeztet) közepén lévő
hatalmas faládában valószínűleg egy medve van, elhatározza, hogy kiviszi
onnan és szabadon engedi. Nos, ez is roppant életszerű lépés. Ha eddig
az az isten haragja nem tépett még szét senkit, hát majd fog. Mert ez
már csak így működik. Találunk egy genetikailag módosított valamit,
elvisszük és a város végén szélnek eresztjük. Roppant logikus. Kis
szerencsével nem fogja felzabálni a fél várost. De mivel ez elvileg egy
horrorfilm, vagy legalábbis annak készült, természetesen a monszter már a
második jelentben ízekre tépi az egyik állatvédőt, aminek felettébb
örülünk, lévén egy hülyével kevesebb a filmben. Mielőtt azonban ez
megtörténne, a két idióta megcsillantja humorát is, amikor a furgonukba
berepül egy szúnyog, amin "de utálom az állatokat" felkiáltással
felháborodik az egyikük, majd természetesen agyon is csapja. Ezen
elvileg nagyon kéne nevetni, de vagy én vesztettem el a humorérzékemet,
vagy ez egy igen szar poén volt. Gyanítom az utóbbi. Eközben
természetesen a tudós és csinos asszisztensnője (mert a filmbeli tudósok
természetesen kizárólag csinos asszisztensnőket alkalmaznak, akik
amellett, hogy szépek még jártasak a természettudományokban is)
felfedezi, hogy a monsztert ellopták. Ez a nem túl nagy felfedezés
természetesen beletelik néhány percbe, mert úgy látszik nem elég
feltűnő, hogy egy bazi nagy faláda hiányzik a garázs méretű laboratórium
közepéről. Ráadásul Drágaság (ez a neve az isten csapásának) eltűnése
láthatólag nem nagyon viseli meg a professzort. Kellemesen anekdotázik
arról, hogy ez a monszter volt a család kedvence, hogy mennyit játszott
annak idején a fiacskája a döggel, de miután felzabálta a feleségét
kénytelen volt belátni, hogy talán nem normális dolog egy genetikailag
módosított állatot otthon tartani, mint egy mosómedvét. Nos igen az is
felettébb életszerű, hogy mindenféle szörnyet hazaviszünk otthonra a
gyereknek játszadozni. Mint ahogyan az is, hogy miután az megette a
feleségét, nyugodtan kísérletezzen tovább rajta ahelyett, hogy ott az
udvaron agyonlövi. Nagyon bánthatta a dolog.
A két szerencsétlen állatvédőnek köszönhetően Drágaság tehát elszabadult.
Hol máshol természetesen, mint a város végében lévő temetőnél, ahová
éppen a professzor fia igyekszik néhány hozzá hasonlóan idióta
haverjával filmet forgatni. A társaság, a szokásos horrorfilmes sablon
szerint, erősen retardált tinikből áll, akik a forgatás helyszínéig
vezető úton végig isznak és drogoznak, ahogy azt gondolom minden
amerikai fiatal szokta. A már említett társaság összetétele is tipikusan
b-mozikra jellemző. Van itt okos és határozott ügyeletes szépfiú
(professzor fia), két szellemileg
alulfinanszírozott drogos és
alkoholista bunkó, magamutogató, ostoba szőke ribanc és egy
visszafogott, szerény, de kevésbé csinos lány (természetesen a prof
fiának a csaja). A karakterek megalkotásában sem erőltették meg magukat a
film készítői. Hozták azt, ami ettől a posványtól elvárható. Feltűnnek
még a filmben egyéb szereplők is, akiknek tulajdonképpen semmi szerepük
sincsen a történetben azon kívül, hogy Drágaság darabokra tépi őket.
Értem én, hogy kellenek hullajelöltek egy horrorfilmbe, de ennyire
nyilvánvalóan beleerőszakolva pusztán azért, hogy a film ne tartson
tovább fél óránál (na nem mintha ez jelen esetben gond lenne) egészen
ritka. Felbukkan itt egy éppen arra bicikliző turista (hol máshol is
kapcsolódna ki, ha nem egy temetőnél), spontán arra tévedő stopposok
(elképzelésem sincsen mi a bánatot kereshettek egy temető környékén), de
akadnak itt firbiző fiatalok (ezek se tudnak máshol frizbizni, mint egy
sírkert szomszédságában), alkoholista temetőőr (na mert egy temetőőr is
okvetlenül alkoholista, perverz állat kell legyen) és annak két kőbunkó
fia. Jót tesz ennek a szánalmas alkotásnak a félpercenként darabokra
tépett és teljességgel felejthető mellékszereplő, csak ha ezt a sok
tölteléket levonjuk belőle, tulajdonképpen egy alig fél órás szánalmas
ostobaságot kapunk. Annyira nyilvánvalóan látszik, hogy ezt a
mérhetetlen mennyiségű, funkcióját tekintve teljesen felesleges
karaktert úgy erőltették bele ebbe a baromságba, hogy már nekem fáj
nézni.
A
többi nagyjából sejthető. A professzor fia a haverjaival egy kis
kenőpénzért cserébe lehetőséget kap, hogy a temetőben forgassanak, ami
végül természetesen drogozásba és az ügyeletes szőke ribanc közös
használatba vételébe fullad. Ez szintén nem baj, mert némi felvillanó
csöcs javít valamelyest ennek a szánalomnak a nézhetőségén, csak szintén
röhejes és nevetséges tipikus b-mozis sablon. Ha egy film temetőben
játszódik és vannak ott fiatalok, akkor ott vagy dugás vagy drogozás
vagy jobb esetben mindkettő lesz a vége. Mert egy temetőben nem lehet
mást csinálni. Na jó, néha horror-filmet forgatnak. Ebben a
szemétkupacban dugnak, drogoznak és na mit csinálnak? Na mit?
Horror-filmet forgatnak. Roppant eredeti ötlet és természetesen
teljesen életszerű ez egy temetőben. A film elején elszabadult és igen
röhejesre sikeredett szörnyeteg persze végül egyesével lemészárolja a
fiatalokat, na meg természetesen előtte az összes, a film szempontjából
érdektelen mellékszereplőt, majd megérkezik a professzor az
asszisztensnőjével, hogy véget vessenek ennek a borzalomnak. Persze
előtte még elhangzik a filmtörténelem talán legszánalmasabb párbeszéde,
ami már értékelhetetlen mélységekbe taszítja ezt az amúgy is
elképesztően pocsék szarkupacot. Miután a hős professzor megmérkőzött a
mutáns döggel a roppant okos fiú megdöbbenve tapasztalja, az amúgy
minden idióta számára nyilvánvaló tényt, hogy Drágaság az apját (sajnos)
nem zabálta fel, majd ennek meglehetősen röhejesen hangot is ad: "Apa
te élsz!" A professzor pedig: "Okos vagy fiam" mondattal nyugtázza, hogy
egy igazi kretént nemzett a világra. A film végén természetesen
elpusztítják Drágaságot, aki sajnos nem ölt meg minden szereplőt ebben a
foshalmazban.
Nehéz szavakat találni arra, amit ebben a
másfél órában láttam. Egyetlen értékelhető az egész förmedvényben (a
csöcsökön kívül) a meglehetősen sok darabokra tépett szereplő, a sok vér
és elhalálozás. Kár, hogy a feszültség, a nyomasztó hangulat nyomokban
sem lelhető fel ebben a tákolmányban. Sokszor azt se tudni, hogy
tulajdonképpen vígjátékot, paródiát, vagy valódi horrort akartak
forgatni a készítők. Igaz ez a baromság mindegyiknek éppolyan
nevetségesen szar lenne. A film szereplőit képtelenség sajnálni, sőt
kifejezetten örülünk a haláluknak, ami egy horror esetében nem túl
előnyös. A szörny kivitelezése röhejes, a szereplők színészi
teljesítménye egy gyengébb Szomszédok epizódnál is nívótlanabb, a
történet (ha lehet ilyenről beszélni) egyszerűen szánalmas. A Temetőkapu
minden tekintetben nézhetetlen, élvezhetetlen, elviselhetetlen
trágyadomb. Ennél nagyobb szemetet régen szabadítottak a világra.
1/10
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése