Kezdetben vala a Kokainmedve. Ezt követte a Kokaincápa. És megyünk még lejjebb: A kokainpárduc...
Külön műfaj volt régebben a trash filmek készítése, gondoljunk csak a Troma gyöngyszemeire, netán John Waters néhány alkotására (a Pink Flamingos egy csoda...), de említhetjük még Ed Wood-ot, esetleg Roger Corman nevét is ez ügyben. Megmutatták nekünk, ínyenceknek, hogy bizony lehet rossz és elbaszott mozikat is kéjesen nézni, örömet találni benne, szórakozni rajta, valahogyan meg van bennük az a kedves kis báj, az önreflexió, a humorfaktor. Gondoljunk napjaink agyrobbantó cápás alkotásaira, amelyek tornádóban támadnak, de akár lakásban, lavinában, kukoricásban is rohamozhatnak. Jó társaságban egy-egy ilyet végignézni valódi könnyed kikapcsolódás. De felbukkant az utóbbi évtizedben a trash trash-e is, amikor teljesen amatőr és tökéletesen igénytelen produkciókkal próbálnak tehetségtelen figurák megbotránkoztatást kelteni, kultstátuszt elérni. Itt már nincs báj, ezek már úgy viszonyulnak a trash filmekhez, mint homoksüti az enyhén odaégett, de ehető sütihez. Emészthetetlenek és éppen elég elolvasni a tartalmukat, hogy fejünket csóváljuk és kinyilatkoztassuk, micsoda faszságok születnek meg néhány idióta agyában. Itt a humorforrás az akar lenni, mennyi ócska és ruppótlan szart sikerül feltálalni az ötlettelen és időhúzó jelenetek közepette. Szereplők és forgatókönyv elhanyagolható, majdnem olyan, mint egy mai Marvel vagy Star Wars mozi. Miután a cápa sztorit már szinte kizsigerelték, ahogyan az Amityville-sorozatot is ürülékké konvertálták, következhetett a már magában is agyrém kokainos állatok ámokfutása - vagyis inkább az alkotóké. Direktorunk, Dustin Ferguson ámulatba ejtően produktív, mindeddig 139 filmet rendezett meg, melyeknek nagy részét ő maga írta. Amely azért lássuk be, nem egy nagy meló, elnézve ezt, gyanítom úgy 139 nap elég is volt a forgatásukra. Dustin úgy ontja a szarabbnál szarabb műveit, mint egy anális szexen átesett hasmenéses elefánt, csak ebben az évben 19-et rendezett és még csak December eleje van.
Szomorú kötelességemnek teszek eleget azzal, hogy beszámolok az általam végigszenvedett produktumról. Tehát.
Már a kezdés vérforraló, legalábbis az én idegeimet rögvest felborzolta: két végtelenül hosszú percen keresztül egy erdei naplementéről készült dokumentumfilm képeit nézhetjük és állatok neszezését hallgathatjuk, olykor felhangzó kakaskukorékolással - őszintén szólva még sosem hallottam vadon élő kakasokról, de a fene tudja, milyen a flóra arrafelé. Mert később megtudjuk, valahol kalifornia-alsón vagyunk és bár nem igazán ismerem az ottani erdőségeket, ennek ellenére úgy érzem, a növényzet nem éppen azon éghajlathoz passzol, inkább valahol a mátraalján, faluszélén vehették fel. Ezután érkezik a főcím, hörgő metállal felébresztve a vidéki idillen elbóbiskoló nézőt és imigyen jutunk el a hatodik percig, úgy, hogy mindeddig semmiféle cselekmény nem történt, amely teljesítmény kissé felkavarja lelkünket, tekintettel az alkotás rövidségére. Ennyi erővel a fű növését, vagy a pincében szőrösödő szart is nézhetnénk. Bevágott bréking nyúz következik, amelyben bejelentik, hogy elszabadult egy fekete párduc a Los Angeles környéki laborból. Ne kérdezzétek, mi a francot keresett ott, biztosan parfümökkel kísérleteztek rajta, vagy valójában megpróbáltak az élő állatból űberfos CGI-t varázsolni: jelentem, eme esetben sikerrel jártak.
Na de! Itt jön majd az akció, gondolhatjuk felderülve, most aztán belendülünk a horrorba, amikor egy párocska indul a los angelesi Naszály-hegyre. A csenevész bozótos és földút tipikus mediterrán helyre utal, alig várjuk, hogy feltűnjön egy szénégető, vagy egy szedd-magad szilvás. Szereplőink influenszerek és megállás nélkül locsognak értelmetlenségekről, gondolom a dialógus nem volt előre megírva, ennyi erővel fütyörészhettek is volna. Nem akarjuk tudni, de kiderül: azt fogják videózni, hogy az idegesítő picsa meditál, vagy ahogyan kenetteljesen emlegeti, "légsalátát" eszik. Gyorsan azt a gyilkos állatot, csak kussoljanak már el. Megmondom a frankót: igen nehéz volt nem beletekerni, rettentően viszketett a tenyerem. Majd végre valami zörejt hallanak, a fickó meg elkezd felderíteni, hogy biztos egy mókus (és akkor mi van, mit akar vele, miért kell utána futni?) majd a hölgy egyedül a kamerának pánikol, hogy még sosem járt hegyen (akkor ez valahol az Alföldön van) és milyen félelmetes itt minden, ez egy agykasztráció. Utóbbi nem az övé, hanem a nézőé. Régi trükk következik: magával a ragadozó szemével láthatunk, csak nem tudom, vajon honnan vették, hogy ezek az állatok mindent vörösben látnak? Kiviláglik az is, hogy igen határozatlan élőlények: szemeiken keresztül nézve általában jobbra és balra imbolyognak és indulnak, előre csak a legritkább esetben tekintenek, csakis akkor, amikor nekirohannak a kamerával az áldozataik lábának. A földközeli dülöngélő felvétel alatt folyamatos hörgést is hallhat a szerencsétlen néző, megerősítve, hogy ez egy rendkívül dühös párduc, nem afféle laza rózsaszín. A hülye állat végez gyorsan a két hülye állattal, lépjünk tovább.
Új figura kerül a képbe, egy igen erősen megrajzolt karakter, egy maffiafőnök, akinek legfőbb jellemvonása, hogy egyfolytában NoÁRosan vicsorít és dühödten ripacskodik. Drogszállítmány indul a madárdalos határban, hatalmas mennyiségben, amelyet egy hülyegyerek szállít iskolatáskával a hátán, de ezt a lépést meghiúsítja a gonosz és vérszomjas vad. Most bontakozik ki előttünk a maga teljében a nagymacska, amelyet jobb lett volna az ismeretlenség homályában tartani: ez a megelevenedett 90-es évek számítógépes játékainak animált figurája. De tudjátok mit? Még ez is érdekesebb, mint ami ezt követi... Ismered azt a zsibbasztó ütést, amikor a könyököd valamelyik idegét bevered? Képzeld el ugyanezt az agyadon... Öt (5!) rohadt percen keresztül ismét ismeretterjesztő percek következnek és minden szögből megcsodálhatunk egy vidámparkot és a hullámvasutazás metódusait, miközben idióta szintetizátorzene adja meg a totális K.O.-t. Közben néha egy szórakozó pár élményeit élhetjük át a kiherélt karakteralkotás és a hogyan-ne-szerettessük-meg-szereplőinket-a-nézőkkel jegyében.
Újabb figurákat vonnak be a kimeríthetetlen filmes-agónia poklába: két férfi randit beszél meg valahol a dzsumbujban, csak tudnám, honnan a faszból tudják, hol kell találkozni, nem volt semmi olyan, hogy a negyedik csalánbokor mellett jobbra, ott várok reád... Az egyik fickó szív alakú napszemüvegben, kétszer is aláhúzza nemi identitását, azonban ez végzetes, úgy látszik a bekokózott párduc homofób, igen gyorsan végez velük, elviselhetetlen effektek kíséretében. Ismét sokkoló jelenetek érkeznek: egy tengerpart National Geographic-os mélységekig merülő bemutatása a vidámparkban szórakozó párral. Most sem szeretjük meg őket, viszont már minden vágást ellenséges támadásként élünk meg...
Belecsöppenünk egy modellfotózásba is: talán az egyetlen értékelhető pillanatokat láthatjuk egy kiélt hölgy magamutogatásában (semmi meztelenség, sajnos, így lett mínusz 1-es ez az egész szarrakás..) - sajnos a 12. másodpercnél már ez is unalmassá válik, ekkorra már olyan érzés az egész, mintha egy mély mocsárban lépkednénk... Visszaugrunk a párocska nőtagjához, aki hazaindul az erdőn át, értitek, a Cselőtepuszta-Los Angeles határán fekvő Százholdas Pagonyban. A fenevad nem teketóriázik, ezt is megöli. És elindul a városba, be egyenesen a betondzsungelbe, lehet, hogy keres néhány botcsinálta BLM-aktivistát, akiktől vehet még egy kis kokót... Eddigre bennünk már beáll az agyhalál, elértük a túlingereltség állapotát és csak kómába esve, nyál folyatva nézzük ezt a rettenetes rakás székletet. Így aztán az a szánalmas próbálkozás sem hat ránk, amikor a szexfilmekből ismert "cougar" szóviccel akarnak humorizálni, ráadásul nem is egy alkalommal. Ennél a pontnál már a gyűlölet dolgozik bennem, igenis túlélem ezt az akciót az agytekervényeim ellen, ezt a filmes merényletet. Majd a percekig fotózott modell mindössze pár pillanat alatt meghal a párduc által - alaposan felépített karaktertől búcsúzunk, majd két nő vitáját szakítja félbe (és talán őket is, ezt nem tudjuk meg, hiszen egyetlen gyilkosságot sem láthatunk...).
Menetrend szerint a városról készült felvételeket nézhetjük, olyan már a rendező, mint egy utált rokon, aki a kurva nyaralási képeit vetíti órákon keresztül nekünk, miközben igyekszünk minél több alkohollal a maradék gyalulatlan agyrészeinket is halálra ítélni. Házak, fények, bokrok, megint házak és fények. A pixelvadállat egy autó után kezd el rohanni, amelynek vezetője pánikba esve eltakarja szemét és olyan reakciókat ad a röhejes attakra, amitől már úgy érzem magam, mint amikor kölyökkoromban a bábszínházban kiabálásra késztettek, hogy mi a faszért menekülsz autóval egy párduc elől...??? Lám, kábé itt sikerült bevonniuk a sztoriba, amely villámgyorsan véget is ér, a főmaffiózó és egy travinak tűnő picsával hetyegő (nanáhogyrepublikánus, a demokraták nem imádják a travikat) városi vezető megesküszik, hogy levadássza a kurva fárasztó fekete párducot.
Az egyetlen kellemes meglepetés, hogy a stáblista majdnem 10 perces, így hamarabb véget ér ez a szellemi abúzus a számoltnál. Speckó nem értem, minek ennyi időt pazarolni ezekre a színészi munkát megerőszakoló élőlényekre, de gondolom a családi vetítéseknél az udvarias rokonság majd ilyenkor dicséri a tehetségét a nagyreményű csepűrágóknak és csak hazafelé a kocsiban átkozzák el őket.
Nem lelsz olyan aspektust és nézőpontot, amely még véletlenül is azt mondatja veled, hogy tizedmásodpercig is élvezhető volt ez a fosmedence. Szó sincs szórakoztató és vicces eseményről, szereplőről, bármiről. Vontatottabbnál-vontatottabb jelenetek, amatőr ripacskodás. Az a probléma, hogy messzire üvölt: itt nem csak megjátszott attitűdök ezek, hanem valóban ennyire képesek. Ezért különbözik a mókás gagyi filmektől. Lám, még a szarhoz is kell tehetség. Nézd meg inkább az Óriáspolip a Megafaszom ellent, bármit. Ez a rövid, kevesebb, mint egy órás játékidő olyan volt, mintha érzéstelenítés nélkül lobotomizáltak volna. Iszony.
Ui: Mint azt tudjátok, Észak-Amerikában a "Cougar" egyszerre jelent pumát és párducot is az angol nyelvben, de közben leopárdok is, ezért kézenfekvően magyarítottam. Hogy bonyolítsam: ""Észak-Amerikában, főleg az Egyesült Államokban maga a párduc elnevezés a pumára vonatkozik, habár a fekete párduc meghatározást kizárólag a leopárdok vagy jaguárok melanózisos változatára használják.""
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése