Ez a film tényleg gáz.
Az elolvasott kritikák alapján
arra számítottam, hogy egy pörgős esemény- és akciódús mozit fogok végig
izgulni, de ehhez képest még a vasárnapi szent mise is izgalmasabb. Azt gondolom,
hogy oltári nagyot szerettek volna a film készítői alkotni, és pont ez a
nagyzolás teszi az egészet számomra nézhetetlenné. (Többet biztos nem fogom
megnézni). Szokták mondani a kevesebb néha több, vagy valami ilyesmi.
Pedig reménykedtem, hogy a dán
rendező (Nicolas Winding Refn) belevisz egy kis európai beütést ebbe az amerikai akciófilmbe, de ez
ügyben a hiányérzetem meg is maradt.
A zenéje tetszett, ahhoz képest,
hogy abszolút nem illett a filmhez, azért jó volt hallgatni a 80’ -as éveket idéző dallamokat.
A történet egy fiatalemberről
szól, akiről azon kívül, hogy nagyon jól vezet, más nem nagyon derül ki.
Beszélni nem szeret, csak szépen nézni és hallgatni. Ryan Gosling alakítja a
fapofa főszereplőt Drivert. Az életben sem szeretem az ilyen csendes
pszichopatákat, és a mozivásznon sem lett szimpatikus. A pókerarc, a kis mosoly
szájának szélén már-már idegesítő volt és még ellenszenvesebbé tette a
karaktert számomra.
Szóval a történet: Adott a
csendes sofőr, aki napközben autókban turkál éjjel meg illegálisan gyakorolja
azt amihez a legjobban ért: a hallgatást és a vezetést. Merthogy rablóknak
sofőrjévé szerződött , aki a fosztogatás után elfurikázza a szajrét és annak új
tulajdonosait.
Driver szomszédságában lakik egy
fiatal mimóza kinézetű és lelkületű anyuka, Irene, kisfiával, akit sajnos egyedül nevel, mert a férjapuka dutyiban
tölti idejét.
Hősünk pártfogásába veszi a nőt
és a gyereket, furikázza őket meg miegymás, hallgatnak nagyokat szépen
csendben. Kocsikáznak romantikusan, miközben szól a muzsika, egymásra
nézegetnek, időnként mosolygásra adják a fejüket, és így telik el sok perc a
film rovására.
Driver főnöke és egyben ügynöke, Shannon
szeretné, ha a férfi profi autóversenyeken indulna, ezért szereldéjében egy
kocsi megépítésén fáradozik, melynek szponzora
Bernie és Nino, akik nem állnak messze a gengszterségtől és a
zsidóságtól sem. Még az ő párbeszédeik élvezhetőek úgy ahogy.
Ám az idilli semmi sem történést
végre megszakítja Irene férjének szabadulása. A férfinak a sitten szerzett
adósságának fejében ki kell rabolnia egy zálogházat. Erre a börtönben szerzett
barátok egy jó alapos veréssel emlékeztetik is. Főhősünk persze pont arra jár,
és hát felajánlja vezetői képességeinek tudatában a segítségét. A rablás
rosszul sül el a szó szoros értelmében, mivel kétszer meglövik a frissen szabadultat, aki a helyszínen életét is veszti. Ezután Driver
magánakcióba kezd és a nála maradt lopott pénzt szeretné visszajuttatni a gazdiknak,
ám azok már bosszút forralván szeretnék elkapni, ezért nem marad más
lehetősége, minthogy leszámoljon ellenfeleivel.
Persze megmagyarázzák a nagy
kritikusok, hogy ez egy akció és művészfilm egyvelege, de ha ilyen az eredmény
akkor nekem nagyon nem vált kedvencemmé a két műfaj keresztezése. Művészileg
amúgy meg nem fedeztem fel benne semmit, ha csak nem a sok hallgatással akarták
azt kifejezni. Másra nagyon nem tudom fogni. Vagy én vagyok műveletlen - na, ez
is egy opció.
Sikerült egy olyan filmet kifognom, ami nem fog soha a kedvenceim közé
tartozni.
Autós üldözéssel kezdődik,
amikor még csillogó szemmel lestem, hogy ez egy jó kis száguldós, autós-akciós
filmecske lesz. De ezzel el is húzták a mézesmadzagot, hogy utána már csak
azért is várd, hátha történik valami. A száguldós jelenetet követte egy
szerelmi vívódásos rész, amiben ugye jókat hallgattak a szereplők egymás
mellett ülve. Persze értem én, hogy ha valakivel jól érzed magad, akkor nem
feltétlen kell állandóan pofázni, de ez egy film. Itt azért elvárható a
kommunikáció. Ha az egyik feltett egy
kérdést az fix, hogy a másik csak bambult bele annak gambájába, pedig értelmes
ember választ ad ha kérdezik. Ezt én locsifecsi
fel nem foghatom a kicsiny agyacskám 10 százalékával.
A férj szabadulása után aztán
fordulóponthoz érkezett a sztori és még történt is valami, ami megint csak a
létra 5. fokáig mászott fel izgalmi szinten, ott megállt aztán szépen lassan
lefelé mászott újra. Abban a 10 percben, amiben akció is volt, vérrel áztatott
motel szoba és liftben széttaposott arc is szerepelt, de sajnos még ez sem
tudta elég izgalmassá tenni a dán rendező alkotását.
A leszámolás sajnos elég
amerikaiasra sikerült, sok értelmetlen bakival és sületlen nagyotmondó
dumákkal. Érthetetlen cselekedetek kíséretében számol le az őt üldöző
maffiavezérekkel, amin szintén felhúztam magam. Nem értettem miért vesz maszkot
a fejére, ha utána úgy is leveszi, nem értettem miért hagyja ott a pénzt, ha
már nincs kinek odaadni. A szerelmi szállal sem tudtak mit kezdeni, inkább le sem
zárták, vagy direkt nyitva hagyták a történet kiagyalói. Nem tudom, de már nem is érdekel.
Hősünk elillant még mielőtt az
angyalka kinézetű szomszédasszonya megrágja a dolgot és inkább visszamenne
hozzá.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése