Végre betarthatom ígéretemet, miszerint írok néhány keresetlen szót a „The Mist” című produkcióról.
Jó egy hónapja kezdtük el nézni Rakival egy álmatlan éjszakás műszakban, de aztán a sors úgy hozta, hogy a munkaidő lejárt, a film pedig még nem ért véget, de lelkierőm viszont nem volt a maradék majd’ egy óra végignézésére azóta sem mostanáig, megkímélvén magamat néhány dühkitöréstől, és szürke agysejtjeim pusztításától.
Ámde szociálisan érzékeny vagyok, és kötelességtudatból végignéztem, hogy leírhassam nektek, mitől óvakodjatok…
Azt hiszem ez már kezdetnek elég sokat sejtető beharangozás, ugye?
Pedig minden adott volt: egyik kedvenc íróm (Stephen King), egy jó rendező, aki eddig minden King könyvet, amelyhez hozzányúlt, nagy sikerrel ültetett át mozgóképre, továbbá sejtelmes és horrorisztikus történet.
Azt hiszem ez már kezdetnek elég sokat sejtető beharangozás, ugye?
Pedig minden adott volt: egyik kedvenc íróm (Stephen King), egy jó rendező, aki eddig minden King könyvet, amelyhez hozzányúlt, nagy sikerrel ültetett át mozgóképre, továbbá sejtelmes és horrorisztikus történet.
A bibi viszont már ott elkezdődik, hogy vajon mi a fenének kellett egy rövid novellát kemény két órában (kicsivel még több is, omájgád…) elkészíteni? Még a szokásos 90 perc is sok lenne ennek a sztorinak. Szerény véleményem szerint jobb lett volna, ha mondjuk a „Horror mesterei” sorozatban kapott volna egy órácskás részt, de valószínűleg a rendező valamiért nagy dobásnak hitte ezt az egészet.
Mostanság lett divat King rövid történeteit is filmre vinni, amelyek érthetően nem igazán sikeredtek. (A többi sem különösebben). No de ez nem az író hibája, hiszen a papíron ütnek a sztorik, csak biztosan nehéz felfogni, hogy azért nem kellene minden 3 oldalas történetből mozit készíteni. Lássuk csak, ott volt a „Golyó – Riding The Bullet”, aztán az „1408”. Mind egy órával hosszabb a kelleténél. Tölteléknek pedig a forgatókönyvfirkász telepakolja hülyeségekkel, unalmas háttértörténetekkel, mer’ majd eladja a filmet a nagy író neve. Nos, a dolog nem különösebben működik, legalábbis nálam.
És kanyarodjunk is vissza a kritika témájához, kezdésnek azzal, hogy a rendezője és forgatókönyvírója Frank Darabont. Kellemes izgalommal töltött el a film megtekintése előtt, hogy nem kutyaütő lesz a készítő, hiszen ő már bizonyított, hogy igazán nagyszerűen tudja vászonra adaptálni Királypisti műveit. Gondoljunk a nagyszerű „Remény rabjai” - ra, vagy a sikeres „Halálsoron” – ra.
És kanyarodjunk is vissza a kritika témájához, kezdésnek azzal, hogy a rendezője és forgatókönyvírója Frank Darabont. Kellemes izgalommal töltött el a film megtekintése előtt, hogy nem kutyaütő lesz a készítő, hiszen ő már bizonyított, hogy igazán nagyszerűen tudja vászonra adaptálni Királypisti műveit. Gondoljunk a nagyszerű „Remény rabjai” - ra, vagy a sikeres „Halálsoron” – ra.
Úgy látom, melléfogtam. Vagyis nem csak én, hanem Darabont is. Nem tudom mit képzelt, nem értem a motivációit, hogyan és miért kellett egy ilyen klisés és fárasztó két órát összedobnia. Értem én, hogy alacsony költségvetés, mert ugye horror, azt meg biztosan csak a primitív tuskók nézik… Értem én, hogy azt hitték, majd eladjuk a nevekkel (hát nem a színészekével, az is biztos)… Frankie haver nagyot akart alkotni, és majd ő aztán tesz bele mondanivalót, olyan lesz ez emberek, mint Romero – zombi filmjei, csupa társadalmi kritika a sokatmondó fajtából. Ezt is elbaszta.
De jöjjön a baltanyélszerűen egyszerű történet, amely, mint mondottam, a papíron egy kellemes kis borzongós história volt, mindenféle dögunalmas bonyolítás nélkül, az volt, aminek az írója szánta.
Tehát: nagy vihar érkezé, majd elvonulá, és főhősünk elindul a kicsiny gyermekével és szomszédjával reggel a környékbeli kisváros Teszkójába. Megy a vásárlás, majd egyszerre bazi nagy köd kerekedik, amelyen átlátni is lehetetlen, max másfél méterre. Váratlanul beront néhány faszi, pánikba esve, miszerint a köddel valami furcsa lények érkeztek, akik reggeliként tekintenek az emberekre. Bezárkóznak a csupa üveg hiper-szupermarketbe, és megkezdődik a harc a randa pterodactylus-szerű madarakkal, meg az óriásbogarakkal és különféle szörnyetegekkel. Hogy a helyzet még bonyolultabb (haha) legyen, a bent tartózkodók között van egy bigott vallási-mániákus picsa is, akit érthetetlen módon senki nem pattint szájon, mint ligeti kurvát a körhinta, hanem hagyják, hogy mindenkit megfertőzzön a hülyeségével… Jönnek az akciók, majd néhány kiemelt szereplő meglép a végén, hogy a mostanság a filmekben kötelező csavar után a DVD-t elhelyezd a polcodon, és csak azoknak add kölcsön, akiket nem igazán kedvelsz.
Tehát: nagy vihar érkezé, majd elvonulá, és főhősünk elindul a kicsiny gyermekével és szomszédjával reggel a környékbeli kisváros Teszkójába. Megy a vásárlás, majd egyszerre bazi nagy köd kerekedik, amelyen átlátni is lehetetlen, max másfél méterre. Váratlanul beront néhány faszi, pánikba esve, miszerint a köddel valami furcsa lények érkeztek, akik reggeliként tekintenek az emberekre. Bezárkóznak a csupa üveg hiper-szupermarketbe, és megkezdődik a harc a randa pterodactylus-szerű madarakkal, meg az óriásbogarakkal és különféle szörnyetegekkel. Hogy a helyzet még bonyolultabb (haha) legyen, a bent tartózkodók között van egy bigott vallási-mániákus picsa is, akit érthetetlen módon senki nem pattint szájon, mint ligeti kurvát a körhinta, hanem hagyják, hogy mindenkit megfertőzzön a hülyeségével… Jönnek az akciók, majd néhány kiemelt szereplő meglép a végén, hogy a mostanság a filmekben kötelező csavar után a DVD-t elhelyezd a polcodon, és csak azoknak add kölcsön, akiket nem igazán kedvelsz.
Dióhéjban ennyi, és tényleg ezek után joggal teheti fel a kérdést a kedves olvasó, minek kellett erre 126 percet pazarolni?
Már a film elején furcsa bakugrás volt, hogy a bevásárlók egy része nem hiszi el, hogy van valami veszély a ködben, de azért a gyermekeiért zokogó és indulni vágyó nőt mégsem akarja senki hazakísérni. Gondolom ez valami nagy szociológiai-tanulmány akar lenni, de helyette csak egy értelmetlen mozzanat lett.
Hogy aztán kitöltsük a filmszalagot, több mint fél órán át élvezhetjük (de komolyan, bazzeg!!!), hogy vitatkoznak a jóemberek, hogy igen, kimegyünk, de nem, ne menjetek, mert megdöglötök. Az ad absurdum pedig, hogy miután a raktárba, vagy hova a faszba bemászik egy csáp, és jól megöl valami alkalmazottat, utána sem hiszik el az igazságot. Na ez már az agyrém. Nem beszélve erről az első rendkívül izgalmas akcióról. Csáp jön, elkapja hülyegyereket, és mindenki szanaszét heverészik, és elnézi az egészet. Amikor végre akcióba „lendülnek”, az is vagy öt perc, holott egy ilyen dolog másodpercek alatt zajlana le a valóságban (már ha jönnének a csápos gecik egy másik dimenzióból…). Valaki felkel, elbattyog lassan a tűzoltószekrényben pihenő fejszéért, és visszaballag, amikor már késő. Mindezt annyira vontatottan, hogy komolyan megfordult a fejemben, hogy valami titkos mondanivaló lehet ide bújtatva, és szándékosan hagyják elpusztulni az ifjú bolti alkalmazottat, biztosan lassan töltötte fel a polcokat, vagy beleköpött a bevásárlószatyrokba.
Már a film elején furcsa bakugrás volt, hogy a bevásárlók egy része nem hiszi el, hogy van valami veszély a ködben, de azért a gyermekeiért zokogó és indulni vágyó nőt mégsem akarja senki hazakísérni. Gondolom ez valami nagy szociológiai-tanulmány akar lenni, de helyette csak egy értelmetlen mozzanat lett.
Hogy aztán kitöltsük a filmszalagot, több mint fél órán át élvezhetjük (de komolyan, bazzeg!!!), hogy vitatkoznak a jóemberek, hogy igen, kimegyünk, de nem, ne menjetek, mert megdöglötök. Az ad absurdum pedig, hogy miután a raktárba, vagy hova a faszba bemászik egy csáp, és jól megöl valami alkalmazottat, utána sem hiszik el az igazságot. Na ez már az agyrém. Nem beszélve erről az első rendkívül izgalmas akcióról. Csáp jön, elkapja hülyegyereket, és mindenki szanaszét heverészik, és elnézi az egészet. Amikor végre akcióba „lendülnek”, az is vagy öt perc, holott egy ilyen dolog másodpercek alatt zajlana le a valóságban (már ha jönnének a csápos gecik egy másik dimenzióból…). Valaki felkel, elbattyog lassan a tűzoltószekrényben pihenő fejszéért, és visszaballag, amikor már késő. Mindezt annyira vontatottan, hogy komolyan megfordult a fejemben, hogy valami titkos mondanivaló lehet ide bújtatva, és szándékosan hagyják elpusztulni az ifjú bolti alkalmazottat, biztosan lassan töltötte fel a polcokat, vagy beleköpött a bevásárlószatyrokba.
Aztán újabb gyors akció következik, amikor is ráébrednek, hogy az üzletbe betört lényeket tűzzel el lehet pusztítani. Rettegés, izgalom, kapkodás, fáklyakészítés, ejj már no, valaki adjon tüzet… És eltelik majd tíz perc, amíg valaki megszánja. Ha rágyújtani akart volna, akkor is hamarabb kapja meg az áhított öngyújtót… Röhej.
De ami feltette erre az egészre a koronát, az a kameramozgás. Olyannyira irritálóan gagyi, mint valami harmadosztályú reality-komédia, vagy egy német-TV filmsorozat. A „zoom-effektek” ilyetén való alkalmazása néha habzó szájat idézett elő nálam. Gondolom, ezzel valami valóság-, vagy dokumentum jelleget akartak adni az egésznek. Nem sikerült.
De nincs még vége. A legfőbb fájdalmat a vallási őrült hölgy okozta, olyannyira, hogy ki kellett néha kapcsolnom kínomban pár percre a filmet, annyira klisés és irritáló volt. Az már fel sem háborít, hogy a hollywood-ban kötelező kereszténygyalázás folyik a filmben, de legalább csinálták volna rendesen. De borzasztóan szar lett. És két nap alatt odáig fanatizálja a bentragadtakat, hogy már embert is áldoznának… ANYÁD. Még a „Legyek urában” is jó időbe telt a lakatlan szigeten a kölyköknek az ilyen szintű őrület, itt két rövidke nap elég volt. Ez ismét baszott nagy drámai elemzése akart lenni az emberiség civilizációhoz való viszonyáról, legalábbis ezt akarták érzékeltetni bizonyára, iszonyat.
De ami feltette erre az egészre a koronát, az a kameramozgás. Olyannyira irritálóan gagyi, mint valami harmadosztályú reality-komédia, vagy egy német-TV filmsorozat. A „zoom-effektek” ilyetén való alkalmazása néha habzó szájat idézett elő nálam. Gondolom, ezzel valami valóság-, vagy dokumentum jelleget akartak adni az egésznek. Nem sikerült.
De nincs még vége. A legfőbb fájdalmat a vallási őrült hölgy okozta, olyannyira, hogy ki kellett néha kapcsolnom kínomban pár percre a filmet, annyira klisés és irritáló volt. Az már fel sem háborít, hogy a hollywood-ban kötelező kereszténygyalázás folyik a filmben, de legalább csinálták volna rendesen. De borzasztóan szar lett. És két nap alatt odáig fanatizálja a bentragadtakat, hogy már embert is áldoznának… ANYÁD. Még a „Legyek urában” is jó időbe telt a lakatlan szigeten a kölyköknek az ilyen szintű őrület, itt két rövidke nap elég volt. Ez ismét baszott nagy drámai elemzése akart lenni az emberiség civilizációhoz való viszonyáról, legalábbis ezt akarták érzékeltetni bizonyára, iszonyat.
A szájbarágós „katonai-kísérlet” duma a dimenziók megnyitására, már említésre sem méltó. Nehogy törd a fejedet valamin is, mindent elmagyarázunk. Mennyivel kellemesebb lett volna, hogy csak úgy megesik a dolog… Tudjátok, ahogyan a valóságban is: egyszerre csak megtörténnek az események, magyarázat nélkül. Nem. Nem hagyunk kitöltetlen részt a fejecskékben, nehogy elgondolkodj esetleg, jó annyira nem töri a fejét az ember ezen, de nyugodtan lehetne továbbgondolni. Francokat. Egyé’ popcornt, és mi majd a szádba adunk mindent.
Szóval ennyi. Nem javaslom megtekintésre. Sajnálom. Stephen King jobbat érdemelt volna, és mi is. De ezt kaptuk, erőltetett gondolatok, vontatott események, kitalálható csavar a végén.10-ből 1. Szigorú, de igazságos.
10 megjegyzés:
szerintem,annyira nem rossz ez a film!!!
lehet nagyon elfogult vagyok a rendezöt illetöen,vagy csak ennyire szar az izlésem.
szerintem is jo film
Jó kritika! Amolyan odamondogatós, de sok igasság vagyon benne....A film? Arra bűn egy drága emberi életből ennyi időt pazarolni...
Tetszett a film. Nem a ködbéli teremtmények voltak az érdekesek, hanem az, hogy milyen is az "ember", a film közepe táján elhangzik egy beszélgetés, hogy mivé válhat az ember akkor, ha a félelem eluralkodik rajta és lám-lám... Tartok tőle, hogy az ilyen és ehhez hasonló filmek "túl élethűen" mutatják be az emberi természetet. A film lezárása nem lepett meg, számítottam a "történésekre", de mégis jó volt így. Érdemes volt megnézni ezt a filmet (is)!
Nagyon jó film, fényévekkel jobb mint a sok zombis szarság amit horrornak akarnak manapság eladni és egy ötéves se ijed meg tőlük, nem tudom, mit kell ennyire leugatni meg fikázni a filmet. 10-ből 1??? Akkor mégis mi nálad a 10-ből 10? Uwe Boll????
A hosszúságnak több oka is van:
1. A novella lehet hogy rövid, de úgy 3 napnyi történés van benne. Nem az oldalak számát, hanem a novellában eltelt időt kell alapul venni, és azt filmre vinni. Kicsit nehezebb, igaz?
2. Csipkebokor vessző
3. Már nem a videókazetták korát éljük, hogy ennyi meg annyi időbe bele kell sűríteni egy filmet. Azonkívül a filmben van rengeteg pluszjelenet is, ami a könyvbe nem került bele, de Stephen King saját maga hagyta jóvá. Olvass utána iMDb-n.
Az 1408 sokkal rövidebb és bénább könyv formátumban. Feltételezem, azt se olvastad el, ahogy a Köd-öt se. A novellában szó nincs arról, hogy mobiltelefonon vagy neten kérne segítséget Enslin, és ez kérlekszépen bazinagy plothole. A filmből egyik se hiányzik.
Az úgynevezett "töltelék" ugyanúgy megvan a novellában is, ha akarod, kimazsolázom neked egyesével az összes ilyen flashback- meg gondolatolvasós meg fölösleges részt, csak hogy lásd, 1 oldalból kb. mennyi koncentrál a cselekményre magára. Kicsit le fogsz döbbenni, azt garantálom.
A sztoriban mi klisés és mi fárasztó neked? A zombifilmek meg a lézerágyúval lövöldöző idegenek, na azok a klisék, azokból 12 egy tucat, valóban. Ehhez képest a Köd-ből összesen egy utánzat született John Carpenter-től, ami mellesleg tényleg szar lett. Ekézd a zombis filmeket, hogy fárasztóak, mert konkrétan azok vannak lejáratva már, mint a százforintus kva, de akár egy vámpíros sztorira is lehet ezt mondani.
Az meg, hogy fárasztó...SZVSZ a Halálsoron-ban jóval több az üresjárat. Na azt végignézni, ahogy semmi nem történik, az volt fárasztó.
Eszerint neked a sztorival van gondod. Azt pedig Stephen King írta, látszik hogy el se olvastad. A papíralapú sztorit miért nem mész és szólod le? Vagy mondok jobbat, miért nem írsz folytatást neki, esetleg fanfiction-t belőle, ha ennyire tudod, mitől döglik a légy?
SZVSZ te végigtekerted az egész filmet. Az a része ugye kimaradt, amikor a gyerekes nő a végén ott figyel a honvédségi járműről, jelezve hogy életben maradt?
A könyvben is pontosan ugyanez van, hadd fogyjanak az oldalak rizsával. Amúgymeg Bud, a motoros csávó, és akik hátramentek Daviddel, utána már elhitték a dolgot.
Ha kinyitnád az ajtódat, és ott tekeregne pár tucat hasonló bazinagy csáp, változzak kolbásszá ha képes lennél józanul és racionálisan cselekedni. No persze a könyv meg a monitor innenső oldaláról könnyű okosnak lenni. Az átlagemberek 98%-a sajnos nem született Szupermen, hogy megfogja a csápokat, és csomót meg masnit kössön rájuk. Az átlagember sokkot kap a rémülettől.
Ollie már az első percben odaugrott a tűzoltófejszéért, az nem az ő hibája, hogy a csáp kirántotta Normot az ajtón. Utána meg segített tartani Normot.
Ketten is próbáltak tüzet adni, de egyik gyújtó se akart meggyulladni.
Összesen három-négy rosszabb kameramozgás volt, a többivel semmi baj nincs, nem tudom, mi nem tetszik neked benne. Mi kellett volna még bele? Osztott képernyős megjelenítés mint a 24-ben, vagy FPS-nézet? Komolyan nem értem...
Na ebben egyetértünk, a vallási fanatikus nő tényleg idegesítő volt. Hála neki, minden hülye azt hiszi, hogy a film valami bizarr valláskritika akar lenni.
Arról nem is szólva, hogy a fantasztikus "emberáldozat" ötlete csak még több szörnyet csalt oda az áruházhoz, úgyhogy pont visszafelé sült el a dolog.
Elhiszem hogy ez eléggé klisés, viszont ezt megintcsak Stephen King írta meg így. Azonkívül mi lett volna az alternatíva? Csak úgy hirtelen megnyílik egy dimenziókapu, mert úri kedve úgy diktálja, és jön a köd meg a szörnyek? Ez nem Harry Potter.
Sajnálom, de komolyan úgy érzem, ennek a kritikának a jó része csak kákán való csomókeresgélés, ez a film nem ezt érdemli.
A film egy szar. A novellát olvastam.
A történet jó volt. A leforgatott dagályos, érdektelen, aki ebben mást lát, az hülye. Igen bazmeg, amúgy a dolgok megtörténnek, és nem kell beleerőszakolni a mesébe semmit, ha neked erre van szükséged, irány a pszichológus. Fentebbi írásom egészen érthető és alaposan megindokolt. De indíts saját blogot, ott majd kiköhögheted a saját semmitmondó véleményed. Mint SKing rajongónak nekem ez volt a magángondolataim vezérfonala, és azt a kurva filmet akkor sem nézném meg újra, ha az ISIS harcosai kényszerítenének a nyakamhoz rakott konyhakéssel. Alaposan megindokoltam, miért elviselhetetlen mocsok az egész, pedig a hozzáállásom reménykedő volt, ahogyan írtam is. Ez a film szart sem érdemel, nem csoda, hogy csak az olyanok nézik meg, akik a horrort és Kinget szeretik.
Ha szar horrorfilmet akarsz fikázni, ott a Doom film. Az valóban egy hordó fos.
A Mist egy hihetetlen jó horrorfilm, fényévekkel jobb mint a mostani zombis tucatszarok, azoktól max. egy ötéves ijed meg.
Ha az indokaidat meg lehet cáfolni akkor mégse indokoltad olyan alaposan SZVSZ. Ha meg "semmitmondóak" a vélemények, minek van komment szekció? Vagy azt vártad, itt mindenki kórusban veled együtt fogja utálni a filmet? Nos, rossz híreim vannak...
Borzalmas unalmas semmitmindó film és történet röviden ennyi. Talán a vonatkoztatásoknak van kevés értelme.
A 2017-es Mist sorozat valóban egy rohadt nagy szar. A 2007-es film viszont igazi mestermű, nemhiába van 7 csillagja az IMDb-n.
ez a film kibaszott szar mindenki akinek tetszik valószínűleg sárga a fal színe a szobában és az se kizárt hogy a falon kívül a szint úgy sárga padló az egyetlen bútor és remélem hogy a csávót a végén fejbe lőtte egy katona mert fix neki is gumiszobát hozott karácsonyra a mikulás ha nem...
ezen kívül az életem két óra és öt percel rövidebb mindeki aki meg szeretné nézni és nem nyolvan éves inkább szívjon el egy cigit ami a szűrőjénél van meggyújtva garantálom ugyan olyan lesz a hatás.
Megjegyzés küldése