Tudni kell rólam, hogy roppant
elfogult vagyok a skandináv filmek iránt, egész egyszerűen a gyengéim ezen
országok filmjei. Képes vagyok minden hibájukat (nem is szokott lenni…)
elnézni.
"Az eltűnés sorrendjében" egy Norvég-Svéd-Dán tragikomédia és igencsak belelopta magát a szívembe. Nem is
tudok róla rosszat írni, de hát a jó kritika is kritika...
A történet: van egy figura, Nils
(Stellan Skarsgard) aki havat kotor el nap mint nap Norvégia egy kis falujának dimbes-dombos
tájain futó útjairól, hogy azon zavartalanul járhasson, akinek éppen
arra van dolga. Egy napon hírül kapják
feleségével, hogy egyetlen fiúgyermekük drogtúladagolásban elhalálozott, osztán
be kéne menni azonosítani. Nils nem hiszi, hogy fia drogozott volna, de úgy
gondolja ezt kideríteni elég bonyolult lenne, ezért inkább puskacsövet dug a
szájába, hogy elhagyja ezt a bonyolult és boldogtalan földi létet, mit törődve
azzal, hogy ki fogja ezek után letakarítani a hófedte forgalmas Norvég falucska
útjait. Ám, de pont ottan bújik meg fia barátja, aki elmondja, hogy megölték Nils
fiát, mert lopott a gengszterek drogjából, azok meg, mit ad isten észrevették
és a gyerek pechére pont rossz helyen volt rosszkor. Apai szíve nem hagyja
annyiban a dolgot, de mivel a rendőrség ott sem azt teszi, amit egyébként kéne,
bosszút forral egymaga ott a fagyos táj közepén és elkezdenek szép sorban
eltűnni a maffia tagjai.
Na kérem szépen, a sztori fő
mozgató szála a fentebb leírt gyermekét elvesztő apa bosszúja, de mondhatja az
utca embere, hogy ez már lerágott csont, számtalan ilyen alapötletű film van,
mondhatni egy kaptafára legyártva.
DE EZ MÁS! Még leírni is morbid,
de a könnyeim potyogtak a nevetéstől, ha valaki meghalt. És mikor nem történik
semmi, akkor is nevettem a semmin. Amikor csak ülnek és beszélnek a semmiről,
akkor is nevetsz, és nem is olyan mintha a moziban ülnél, hanem a hátsó ülésről
hallgatnád az okosságokat. Kiderül, hogy a maffiát kiszolgáló személyzet is
énekli az aktuális slágert és meg vitatja a napi gazdasági életet, és biztos,
hogy két gyilkolás esetleg gyerekrablás között önfeledten hógolyózik társával,
élvezik a síelést, ahogy a nap sugarai visszaverődnek arcukra a hófedte tájról.
Ez a film úgy csinált jó kedvet, hogy közben a gyászoló apák bosszúja által
emberek haltak meg, vér fröccsent a szűz fehér hóra, pofonok osztódtak, fogak
repkedtek, szerelemek mentek tönkre.
Fontos kérdés fogalmazódott meg
bennem: Szabad e nevetni a halálon?
Az alkotóknak sikerült olyan
filmet csinálni, amiben röhögsz, ha valaki meghal, és kiírják, hogy meghalt és
nem azért hahotázol önfeledten, mert gonosz vagy és örülsz, hogy megöltek egy
embert, hanem mert olyan komikusan van megrendezve, hogy nem tudod komolyan
venni. Ez a film egy gengszterfilm paródia, sőt önmaga paródiája.
A maffia tagjainak eltűnése bonyodalmakat
okoz a főnöknek Bárónak, aki egész egyszerűen egy idióta ripacs mégis oly
szerethető, amikor idegesen a répalét szürcsöli. A karakter megformálására egy
remek színészt választottak szerintem, mert ebből az angyalarcú, szép mosolyú
emberből hihetetlen gyorsasággal válik könyörtelen vadállat. Nevetsz rajta, de
tartasz is tőle, mert kiszámíthatatlan.
A fiát mindennap iskolába
szállító fővezér az emberei eltűnésének hátterében az albánok – akik szerbek – térfoglalási
szándékát sejti, ezért kinyírja egyik drogcsempészüket, aki természetesen a
szerb maffiavezér fia. A gyilok után a tetemet egy útjelző táblára kötik. A
jeleneten megint csak nevet az ember, mert ebbe is bele tudták csempészni a
morbid humor elemeit. Az útjelző tábla, ami a szint magasságot jelzi a koszovói
csata évszáma (Rigómezei csata 1389), amin kiakad a szerb maffia pár tagja,
buta tudatuknál nem jut előbbre az egyszerűség, hogy az egy szintjelző tábla.
Ezek után a szerb főnök Papa is bosszút esküszik és elakarja raboltatni
Báró fiát, akit viszont Nils már elrabolt. A kisfiú rendkívüli nyugodtsággal
éli meg a rabságot, olybá tűnik jól érzi magát rablója társaságában. A ’Tudod, hogy mi az a Stockholm Szindróma?’ kérdés mindent elárul.
A végkimenet egy hatalmas
összecsapással végződik, amiben nagyon sokan esnek áldozatul. (Sok kiírás
következik belőle.) Többek között Báró is, aki csak annyit üzen a feleségének a
totál hülyének és tehetetlennek beállított
rendőrökkel, hogy egy picsa.
Ebben a filmben az a jó, hogy
minden véresen komoly mégis nevetsz, mert az egyszerű alaphelyzetek olyan
komikusan vannak elénk tálalva. Jó skandináv szokáshoz mérten a brutalitás
elengedhetetlen, és úgy hogy közben vígjáték elemeket csempésznek bele.
Rettentően tetszett, hogy mikor valaki meghalt, akkor kiírták a mozivászonra,
kicsit olyan volt mint a Lars von Trier filmek fejezet megoldásai, csak itt a
vallási hovatartozás a születés és halál dátuma volt megadva, és csodálom, hogy
nincs felháborodás izraeli barátaink részéről, hogy a meleg gengszter pont
zsidó vallásúnak lett feltüntetve. Nem tudom, hogy ezt minek szánta a rendező,
de frappáns megoldásnak bizonyult részéről.
Aztán ott vannak a gengszterek, akik
a napi életbölcseleteiket osztják meg velünk rendkívüli komolysággal, hogy mi annál jobban nevessünk. Az olyan
mélyre ható megfigyelések, hogy a kutyaszar felszedése biztos valami norvég
népszokás, vagy az, amikor megállapítják, hogy a hideg országok gazdagok a
meleg országok meg nem, mert ott ha
valakinek gondja van szarik az országra, csak szakít egy banánt,
nos az ilyen okosságokkal megtűzdelt humoros jelenetek miatt nálam ez a
film most az új kedvenc.
3 megjegyzés:
szia! engem nagyon de nagyon érdekel ez a film, és szeretném megnézni, de nem találom sehol, tudnál segíteni ebben?:)
http://kickasstorrent.link/kraftidioten-in-order-of-disappearance-2014-avi-t9825322.html
csak még nincs hozzá felirat
Hát én moziban láttam. Mára már biztos le lehet tölteni. Remélem nem későn írtam :D :D :D
Megjegyzés küldése