2009. március 2., hétfő

Tooth And Nail (2007)


Ismét egy After Dark-fesztiválos mű kerül boncolópengénk alá, a 2007-es évből. A címe furcsának tűnhet, miután a művet végignéztük, de szerencsére vagyunk olyan műveltek, hogy tudjuk, a jelentése magyarul: foggal-körömmel, nem pedig „fogak és körmök”... Így már érthető, legalábbis a film vége felé. De erről majd később.
A direktor és forgatókönyvíró a méltán ismeretlen Mark Young. Volt még ezen kívül három alkotása ugyanezen szerepkörben és műfajban, no nem láttam azokat, de ez alapján nem lehetnek olyan nagy durranások. Persze ki tudja, lehet, hogy tévedek, és most minden idők legnagyszerűbb szárnypróbálgató filmesét húzom le, legfeljebb majd az utókor nem állít nekem szobrot. De erre nem sok az esély. Már nem arra, hogy nem állítanak emlékművet, hanem Mark Young hirtelen kibomló tehetségére.
A cím jól hangzott, tehát, nosza, nézzük most meg ezt, gondoltam. Nem, mintha ez alapján döntene az ember általában, hiszen akkor sosem láthatnánk olyan muvikat, mint a „Kör”, a „Fűrész”, „Körfűrész” (ja ez nincs még), megjegyzem a felsoroltakért különösebben nem is lenne kár, ha nem láttuk volna soha.
2012-ben kifogytak teljesen az üzemanyagok bolygónkon. Hogy ez hogyan vonhatja magával, hogy visszasüllyed az emberiség teljes barbarizmusba, az számomra egyszerűen érthetetlen. Szóval benne járunk a poszt-apokaliptikus jövőben térdig, mert leálltak az atomerőművek, meg elfogyott a benzin, erre reakcióképpen a humánerőforrás jelentősen megcsappan, azaz kiírták egymást és magukat ezek a békétlenkedő földlakók. Csak néhány csoportocska éldegél elrejtőzve egymás elől, indokaik eme elkülönülésre érthetetlenek. Ahogyan Mr. Spock mondaná: illogikus. Nem volt más lehetőség? Az élelem hűtő nélkül már megszűnik? Igen, ezt állítják a filmben. Nincs növénytermesztés, állattenyésztés, vadászat, nincsenek konzervek?. Éhezés van, meg néha makkfőzelék. Hát kevés ennél alaptalanabb és lehetetlenebb sztorit hallottam már. Akkor már inkább vírus, meteor vagy bármi, amire a film elején a narrátor közli, hogy túlkomplikáltak a nagy és borzalmas üzemanyagválsághoz képest. Gondolom rendezőnk úgy gondolta, hogy most dobok egy nagyot és nem a klisés apokaliptikus-verziót játsszuk el, hanem valami újat. Na ezt nem kellett volna, egy ilyen alapra nem nagyon lehet logikusan és elfogadhatóan építkezni.
De nézzük az építményt: Philadelphiában zárkózik el a külvilág elől egy kórházba a főhősök csapata. Vezetőjük, a Professzor tartja össze a kis társaságot, aki rögeszmésen hisz az emberiség újabb felemelkedésében, és birka módjára csak ez jár az eszében, a védekezés nem. (Ha már elfogadjuk azt az érvet, hogy félni kell a többi humántól.) Befogadnak egy szőke csajt is, aki épphogy megmenekül valami nagydarab és vészjósló fickótól (ismét Vinnie Jones-nak való szerep), ám ez magával hozza azt is, hogy annak üldözői felfedezik a kis közösséget. Neon (a menekült) felvétele a brigádba megossza a csoportot, amelyben már amúgy is különböző feszültségek uralkodnak. A kemény Viper, aki harcos típus, hamar besokall, és le is lép, mert vizet kellene hordania, ahelyett, hogy védekezésre rendezkednének be. Fegyvere: íj és nyílvesszők – ez normális dolog, ha már annyira félted a bőrödet, és a világ egész fegyverkészlete a rendelkezésedre áll, még atomtöltetet is dughatsz a gatyaszáradba???
Egy éjjel aztán végre történik is valami: a Professzor torkát valaki átvágja egy hentesbárddal, majd teste eltűnik, maga után disznóölésnyi vértócsákat hagyva. Ezek után vajon jogos-e a feltételezés, hogy lehet, hogy még él? Mert szereplőink egy része még mindig ebben reménykedik.
Eközben ijesztő alakok tűnnek fel a parkolóban. Randa barbárszerű figurák, a „Conan” mozi egész fegyver-kelléktárával felszerelkezve, csatabárd (?), kasza (??), kések, szóval nagyon rémisztőek, egy fegyveres kb. 5 perc alatt kinyírná őket, hegyesre reszelt fogak ide vagy oda. A rettegők új főnököt választanak: Neon-t, aki hatalmas ötlettel áll elő: váljanak mindannyian külön, és meneküljön, ki merre lát. Nagyon fasza idea, garantálja a levadászás izgalmait a néző számára, csak éppen a szereplők szempontjából egy hatalmas és otromba faszság. De ne is törődjünk ezzel, csak hulljon már a férgese gyorsan, mert az első 40 percben semmi nem történt pofázáson kívül. A gonoszok jönnek, és el is kapják az egyik cigányképű faszit közülük, akiért nem nagy kár, szinte látszik a fején a: mellékszereplő, feláldozható felírat. (Ezt Gomez-zászlós szindrómának is nevezik a Star Trek esetén: lásd: Kirk, Spock, McCoy és „Gomez-zászlós” lesugarazódik egy bolygóra. Melyikük nem tér vissza?) No meg az unszimpatikus Ford-ot hasbabokszolják egy bárddal, meg megegyengetik a lábát is. Nem kár értük, mert menekülés helyett nekiállnak bujkálni, barmok.
És, hogy eme jelzőmet nehogy megcáfolják, miután kürt harsan és visszahívják a gonoszokat, ők újra összegyűlnek társalogni. Nem menekülünk ám, dehogy. Számbavesszük, milyen fegyvereink vannak: egy pisztoly, egy puska, és kések. Ez kérem nem életrevaló csapat, haljanak is meg mind. Normális ember egy ilyen veszélyekkel teli világban (már lassan manapság is!) legalább három pisztollyal járkál. Megtudjuk kik az ellenfelek: a nevük Roverek (mé’?), és kannibálok. Minden éjjel visznek egy kis vacsit, mert nincs Lehel fridzsiderjük, úgyhogy ezért ez a lassú tempó. Az indítékaikat nem is vitatom, hogy miért nem jobb állatokat enni, mint embereket, akik ráadásul hama’ el is fogynak. Mondtam, hogy tele az egész megalapozatlan dolgokkal. Másnap ismét visszatérnek húsért, amely után kiderül: van áruló a csapatunkban is, amely vészesen fogyásnak indul, fogságba is ejtik az immáron főszereplővé avanzsált csajt, aki a Prof. volt nője. Szerencsére Viper (aki nem szeret vödrözni), visszatér, és kiszabadítja Dakotát, aki ezután egyszerre bosszúálló fúriává változik, biztosan látta a „28 nappal később”-et. Bekeni magát fekete krémmel, mert ettől lesz kemény meg dögös, és leszámol. Brrrrr... Kemény.
Mint említettem: a film első fele dögunalmas. Én átérzem, meg megértem: bemutatják a világégést követő életet, csak alacsonyabb költségvetéssel, mint a „Legenda vagyok”-ban, vagy a „28 héttel később”-ben, ezért össz-vissz egy hidat látunk, amin autók állnak, meg a kórház parkolóját, esetleg valami gyárakat, meg néha távolból felhőkarcolókat. ’Oszt ennyi. De ez nem is olyan nagy baj, pénz nélkül is lehet hangulatot teremteni, itt azonban nem sikerült, csak ásítást. Írtam a teljesen értelmetlen alapsztoriról is: ez még a 80’-as években elment volna, bár akkoriban meg az átlagnéző úgy vágta volna ki az első tizenöt perc után a videokazettát, hogy csak úgy zörög, mer’ hát hol van az akció? Hemzseg az értelmetlenségtől, amely, mint mondtam visszavezethető az alapokra, amely már maga is faszság. Szerencsére elég véres, bár izgalmat különösebben nem kelt bennünk. Aztán onnan, hogy a csaj megtorlóvá válik már olyan, mint a hideg víz: ha benne vagy már nem is annyira elviselhetetlen. De sajnos ez sem menti meg. Meg a kérdés itt is bujkál az ember agyának mélyén: a szolid kis pipiből egyik pillanatról a másikra hogyan lesz hentes és mészáros? A rendezés és fényképezés közepes, a színészek meg játszanak, semmi kiemelkedő. Kivéve talán Rachel Miner-t, Neon szerepében, de ő is csak azzal, hogy jó kis muff. (Hehe, Macaulay Culkin volt felesége, Reszkessetek kannibálok!) Egy képet dobok is róla.
Egyszer megnézhető, aztán elfelejtős.
10/4


Nincsenek megjegyzések: