2008. szeptember 16., kedd

Wanted - Wanted (2008)

Manapság az ember igyekszik elvárások nélkül beülni egy filmre, ha nincs elvárás nincs csalódás.
Azon kevés emberek közé sorolom magam, akik ha meglátják bradpittbullné Angelina Jolie-t akkor először nem erotikus dolgok jutnak az eszébe, pedig valljuk be sokakat ez vonz a nézőtérre. (meg a bűvös szavak: romantika, vér, erőszak, halál, szex, Tündi, Győzi)
Hála az egyik hivatalos filmekkel foglalkozó lapnak, volt akkora szerencsém, bérmentve premier előtt megtekinthettem többedmagammal eme remeket. (Amikor az ember reméli szerencséje lesz az ingyen-jeggyel, akkor kezdhet imádkozni, hogy hülye picsáknak ne legyen szerencséje) nem hatott az ima…Talán legközelebb majd megpróbálkozom a fekete mágiával.

Amikor először hallottam a "Wanted"-ról, azt hittem valami western film, egyből beindult bennem a nosztalgia: sok pénz, élve vagy halva felírat. Gyermekkoromban rajongója voltam az ilyen filmeknek (céllövöldés cowboy-kalap, műanyag pisztoly, rajzolt bajusz, minden nap farsang!), de ma már nem hatnak rám ilyen csalfa dolgok. Mint kiderült, van remény, mert a forrásom szerint egy nagyon jól sikerült képregény-adaptáció készült. Azt is tudni vélte, a rajzolók ragaszkodtak a történet hűséghez, ha megérjük és végre kiadják nálunk is majd a képregényt, meggyőződhetünk róla. Ekkor már lázban égtem képregény-fanatizmusom révén, meg hála az itt-ott látott beharangozóknak, tűkön ülve vártam a bemutatót.
Itt ért egy kis hidegzuhany, a rendező kilétéből kifolyólag. Aki esetleg nem tudná, a rendező az "Éjszakai őrséggel" és a folytatásával már bizonyított Orosz Timur Bekmambetov. Akkor én, a naiv hittem ama híreknek, mekkora ász ez az őrséges film, meg a mester, a nagy Tarantino ajánlása is közrejátszott, de bevallom, abba a 3 filmbe tartozik, amit nem bírtam végigülni. Az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy én végigszenvedtem volna a még fennmaradó bő egy órát, de párom leolvashatta az arcomra kiült japán rémfilmek fehérre mázolt arcú hőseit megszégyenítő döbbenetet.(de lehet csak szájam széle rángatózása zavarta kissé) Eme előzmények hatására már csak félve mertem remélni valami jó is kisülhet a dolgok állásából. De a szerencse,mint olyan közhely forgandó, és Valaki úgy gondolta rábízza ezt a nagyszerű feladatot és kap egy szeletet a nagy lehetőségből, ha meg elbukik, majd jól hazazavarják. De Timur, mint a legkisebb királyfi, kiállta a próbát és a nagy álomgyár is olajozottan teszi a dolgát.
A bevezető részben megtudjuk ki az a pancser Wesley Gibson, valamint azt mitől is szuper bérgyilkos a szuper gyilkos. A mátrix-os hasonlat azt hiszem nem durva a nyitójelenetben látható akció leírására. Bérgyilkosunk simán átugrik egy toronyházból egy másikba,közben golyózáport zúdít az ellenfelekre. Csak Neo és népes csapata csinálta szebben. Timur Bekmambetov itt már felvillantja a rá jellemző megoldásokat, különösen impozáns, ahogy végigkövethetjük a golyó útját a fejlövéstől a fegyvercső végéig. Igen, visszafelé!
A főbb szereplő Wesley, a balek. A legjobb haverja dugja a nőjét, nem a főnök kedvence, igazi vesztes, mint sokan közülünk, de egy mesébe illő fordulat révén Jolie (hősünk későbbi mentora), megmenti Wesley életét, plusz megkapja apja megüresedett állását a Szövetségnél (álá Gyilkosság rt. Gengszter Zoltán módra). Legalábbis a káromkodások száma hasonló, később biztos lesznek fanatikusok, akik majd jól megszámlálják a filmben elhangzó baszki szavunkat.
A Wesley életét bemutató kockák alatt dübörög a zene, a kedvenc bandámtól, amit én hatalmas mosollyal konstatáltam. Ekkor már eldöntöttem Bekmambetov most sikeres lesz nálam és döntésemen a későbbiekben sem kellett változtatnom.
A Szövetségnél (az álca egy szövő-üzem) létezik egy nagy szövőgép, ahol elméletileg a Sors kidob neveket és megmondja kinek kell halnia a kisebb rossz érdekében. A cég fejét Morgan Freeman képében látni. Hősünk átesik egy gyors kiképzésen, majd az első gyilkosságon. Persze ekkora már szereplőnket kételyek emésztik, de lelki civódását nem akarom mindignevetekmásokonsebestyénbalázsegyüttérzőmónika módra kitárgyalni. Lelőném a poént, ezért nem szeretném jobban kifejteni, mert meg kell nézni a filmet!
Persze a film végére még marad egy csavar, amit bárki kikövetkeztethet akinek 2-nél több agysejtje van, persze sejthető a végkifejlet. De ez így jó, pont így kell lennie, elég sok rendező lophatna Timur és csapatától. Én úgy éreztem nincs felesleges üresjárat, néhol alábbhagy a lendület, de amikor megint erőre kap akkor rohan mint a meszes. Nem volt olyan–miko lesz mán vége-érzésem egyszer sem.
Azt hiszem amit kapunk azt nevezhetjük látvány-orgiának és ha eltekintünk a gravitációt meghazudtoló akcióktól, mert sok ilyen akad a filmben - pl. a golyó kikerüli a cél és a fegyver csöve közötti akadályt, a légyszárnyának lelövésétől, az autó a másik teteje felett repül el (fejjel lefelé) és úgy lövik le a célszemélyt (de valljuk be nyugodtan Alec Baldwin filmekben láttunk már sokkal szarabb dolgokat is) - de hát könyörgöm, ez egy képregény-adaptáció!!! A rajzolt világban pedig elég gyakran előfordulnak ilyesmik.
Sajnos ezeket a tényeket biztos nem tudhatta a tőlünk nem elég messze ülő, jóindulattal is csak sötét cafrangos kiszel tündi-hasonmásnak nevezhető hülye picsa, mert hallótávolságon belül tett fel ostoba kérdéseket Johnny Bravo méretű hercegének. Ha meg csendben volt, akkor nyomkodta king kong-tól kapott mobilját. Azt hiszem itt lettem szadista…..
A filmben látható módon én is szétverném az arcukon a klaviatúrát, úgy hogy közben a billentyűkből megformálódjon a fuck you felirat.

Timur rendező talán kárpótolt az életemből elvett 1 óráért és Talán megtudom neki bocsátani az Éjszakai őrség okozta szájremegést és ha még egy ilyen fasza filmet csinál nem lesz öri-hari.
Végre egy film,ami nem akar mást, mint szórakoztatni!
A koncepció ötös, a látvány csillagos nyolcas, a szereplőkkel sincs különösebb gond. Pörgős akció pazar látvány világgal. Akárhogyan is számolom, az annyi mint 9 pont.
Kötelező!!!
Ámen.

Nincsenek megjegyzések: